کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» رونمایی شد

کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب‌های «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» اثر اسماعیل منصوری لاریجانی،‌ صبح روز يكشنبه ۲۰ اسفندماه با حضور سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامحسین ابراهیمی دینانی و حجت‌الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنياد قرآن در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدحسن میرکریمی، مدیرعامل انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: این شرکت از سال ۷۳ از واحد انتشارات به شرکت انتشارات ارتقا پیدا کرد و در حوزه تبلیغ دین فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: تا این زمان بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه دین توسط این انتشارات به چاپ رسیده است. این آمارها نمایانگر فعالیت کمّی شرکت هستند. در دو سال اخیر که بیشتر ناشرین درگیر مسئله حیات و ممات بودند، این شرکت از ساختار کمّی به سمت برنامه کیفی حرکت کرد. گرچه تعداد آثار منتشرشده کاهش یافته است اما به گمان کارشناسان کیفیت آثار متفاوت است.

وی با اشاره به انتشار دو اثر «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» توسط این شرکت اظهار کرد: در سال جاری ۷۰ عنوان کتاب که بیش از یک سوم آن چاپ اول است را منتشر کرده‌ایم و یکی از نمونه‌های خوب آن همین دو اثری است که امروز رونمایی می‌شود. این دو کتاب که منسوب به امیرالمومنین(ع) است و بار تبرکی هم برای ما دارد از آثاری برجسته منتشرشده در سال جاری است.

در ادامه اسماعیل منصوری لاریجانی مولف آثار به توضیح درباره دو کتاب خود پرداخت و عنوان کرد: در این کتاب از تکرار پرهیز شده است و تنها آنچه خواست حضرت بوده در هر خطبه بیان شده است. همچنین تا جایی که امکان داشت سعی کردم فصاحت و بلاغت و بار ولایی اثر محفوظ بماند. یکی از فلسفه‌های معروف غرب «هرمنوتیک» است که «مفسرمحور» است. هایدگر می‌گوید ما می‌توانیم هم از روایت حضرت عیسی استفاده کنیم و هم از خودش؛ چراکه انسان‌های بزرگ نمی‌میرند. همین کلمه را سیدحیدر آملی در قرن هشتم گفته است. وی می‌گوید ما دو نوع تفسیر داریم: تفسیر روایی و تفسیر ولایی. درتفسیر روایی از خود روایت استفاده می‌کنیم و در تفسیر ولایی از وجود اهل بیت(ع) بهره می‌بریم. ما در دانشگاه‌ها به جای «جامع‌الاسرار» سیدحیدر آملی «هستی و زمان» هایدگر تدریس می‌کنیم.

وی ادامه داد: حیف است نام شیعه روی ما باشد اما آتش عشق اهل بیت(ع) در ما نباشد. بنده در دوران دبیرستان ۱۹ خطبه نهج‌البلاغه را حفظ کردم و مولا همه وجود من است. ابن‌ابی‌الحدید معتزلی اهل فصاحت و بلاغت بود. از او خواستند که کتاب نهج‌البلاغه را نقد کند. وی با انگیزه نقد نهج‌البلاغه به سراغ آن رفت و به شرح آن پرداخت تا جایی که تا همین امروز بهترین شرح نهج‌البلاغه شرح ابن‌ابی‌الحدید است. او در مقدمه کتاب نوشته است: ای علی دل و دینم را به تو باختم، اکنون در آتش عشق تو می‌سوزم. من شهید عشق تو خواهم شد. تو خضر ثانی هستی، آب معرفتت را به جان من بریز.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: حکمت به هر رنگی باشد صبغه علوی دارد و ابن‌سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا، محیی‌الدین ابن‌عربی و سیدحیدر آملی شاهد این موضوع هستند. حکمت، آسمانی است و منشا نزول آن ازلی است. حکمت مشمول زمان و مکان نمی‌شود و ساحت نزولش وجود امیرالمومنین(ع) است. ابن‌سینا در رساله «معراجیه» می‌گوید مثل علی(ع) در میان تمام عرفا و حکما مانند مثل معقول در محسوس است. شیخ اشراق معترف است که به واسطه ولایت امیرالمومنین(ع) حکمت اشراق به او اشراق شده است. ملاصدرا نیز فتح‌الفتوحش را نزول حکمت علوی در قلب خود می‌داند.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام خاموشی به بیان دیدگاه خود نسبت به این آثار پرداخت و عنوان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: من تورات و انجیل و زبور و فرقان را خواندم و از هر کدام عبارتی برگزیدم. از تورات این عبارت را برگزیدم که: «مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است». این عبارت در سوره طلاق آمده است. در سوره طلاق با این آیه برخورد می‌کنیم: أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا؛ خدا براى آنان عذابى سخت آماده كرده است پس اى خردمندانى كه ايمان آورده‏ايد از خدا بترسيد راستى كه خدا سوى شما تذكارى فرو فرستاده است، (آیه ۱۰ و ۱۱ سوره طلاق).

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: آیه بعد می‌فرماید: «رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور؛ ِ پيامبرى كه آيات روشنگر خدا را بر شما تلاوت مى ‏كند تا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند از تاريكي‌ها به سوى روشنايى بيرون برد». از این دو آیه برداشت می‌شود کسی ایمان می‌آورد که اهل اندیشه و فکر است. وقتی صاحب اندیشه شد و ایمان آورد، مخاطب آیه می‌شود که تقوا پیشه کند. قرآن از مقوله قرائت است و کتابت و قلم برگرفته از آن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت نشر کتاب توضیح داد: در ساحات مختلف فرهنگ باید بر اساس طراحی ویژه پیش برویم. ما از سال ۸۵ بانک داده‌های فرهنگی را ایجاد کردیم و به بهانه کار فرهنگی وارد داده‌های فرهنگی شدیم که یکی از این داده‌ها درباره نشر کتاب است. سازمان تبلیغات نسبت به افزایش سهم مکتوبات تلاش خوبی دارد و توانسته‌ایم برخی کتاب‌ها را به چاپ صدم برسانیم و برخی از تیراژ یک میلیونی عبور کرده است.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم حجج اسلام خاموشی و دعوتی در حضور منصوری لاریجانی و جمعی دیگر از اساتید و دانشجویان از این دو اثر رونمایی کردند.